4 Toegang voor Patiënten: duurzame waarde voor patiënten, de samenleving en UCB verbeteren door op waarde gebaseerde toegang en prijsstelling

4 Toegang voor Patiënten

Een kernpijler van UCB’s ambitie voor patiënten is om zich te concentreren op het leveren van duidelijk gedifferentieerde resultaten en positieve ervaringen voor patiënten, hun zorgverleners, en hun artsen die de oplossingen nodig hebben die wij ontwikkelen, op een manier die levensvatbaar is voor patiënten, voor de samenleving en voor UCB.

Thomas, living with epilepsy (portrait)

In feite begon mijn medicatie ook mijn symptomen te beheersen op een manier die het eerder niet had gedaan.

Thomas, heeft epilepsie

Om ons doel te bereiken, zijn we van mening dat een op patiënten gebaseerde benadering van toegang en prijsstelling juist is voor patiënten, goed voor de samenleving en goed voor ons bedrijf. In 2018 en 2019 structureerde UCB zijn waarde- en prijsactiviteiten om zich aan te passen aan drie fundamentele principes:

1. Verbetering van de gezondheid door de ontwikkeling en toepassing van geneesmiddelen die duidelijke waarde voor patiënten creëren,
  2. Innovatie ondersteunen door het bevorderen van financieel rendement dat duurzaam is voor UCB, met respect voor de behoefte aan duurzame gezondheidszorgsystemen en
  3. Bevorderen van het gezondheidsbelang door ervoor te zorgen dat elke patiënt die een UCB-medicijn nodig heeft, er toegang toe heeft op een manier die levensvatbaar en duurzaam is.

Deze principes worden geïllustreerd door onze wereldwijde acties in 2019, inclusief de manier waarop we prijzen voor nieuwe geneesmiddelen ontwikkelen.

UCB streeft ernaar om consequent een op waarden gebaseerde benadering van prijzen toe te passen door de waarde te creëren voor specifieke patiënten, voor de samenleving en door de waarde die wordt vastgelegd in gezondheidssystemen. UCB streeft ernaar onze betrokkenheid bij op waarde gebaseerde contracten en partnerschappen te versnellen en heeft innovatieve op waarden gebaseerde aanbiedingen ontwikkeld om ons te helpen onze doelstellingen voor toegang en betaalbaarheid te bereiken.

Daartoe pioniert UCB met een methodiek, gepubliceerd op ISPOR, waarin de unieke patiëntwaarde gecreëerd door onze oplossingen de basis wordt van onze prijsstrategie voor de respectieve behandelingsoptie. Ons doel is om onze prijsstrategie te verankeren in de verbetering van de resultaten en ervaring van een patiënt, evenals het percentage patiënten dat hiervan kan profiteren. Deze aanpak zal de contouren van onze prijsplannen wereldwijd bepalen met het oog op levensvatbaarheid en duurzaamheid. Hierdoor zullen we voor nieuwe lanceringen deze principes, hulpmiddelen en processen gebruiken om een consistente methodologie voor toegang en prijs-gerelateerde evidence mogelijk te maken die de waarde toont die we voor patiënten creëren. In 2019 is deze aanpak geïmplementeerd voor elk medicijn in onze pijplijn vanaf Fase 1 en ze werd onlangs gebruikt voor de lancering van Evenity® in de EU en Nayzilam® in de VS.

Ons doel is om de toegang voor patiënten te maximaliseren, terwijl de betaalbaarheid voor de patiënt, de UCB-innovatie en duurzaamheid in evenwicht zijn. In de VS bijvoorbeeld bleven de netto prijsverhogingen van UCB (na kortingen en rabatten) in lijn met de inflatie in 2019. En ter verdere ondersteuning van onze inzet voor toegang, is betaalbaarheidsinformatie voor de producten van UCB in de VS beschikbaar voor patiënten en alle belanghebbenden op onze website.

UCB wil innovatieve, gedifferentieerde oplossingen ontwikkelen en implementeren die aantoonbare waarde bieden aan patiënten - en hun leven nu en in de toekomst verbeteren.

Voor de toekomst leggen we de laatste hand aan onze gekwantificeerde engagementen aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties, met speciale aandacht voor het belang van betaalbare toegang. We zullen blijven samenwerken met onze belangrijkste belanghebbenden om ervoor te zorgen dat alle mensen met een ernstige ziekte die onze oplossingen nodig hebben in de landen waar we actief zijn, er toegang toe hebben – op een manier die levensvatbaar is voor patiënten, voor onze gemeenschappen, voor de maatschappij en voor UCB.

Relevante GRI indicatoren

701-1 gri-id80:701-1