2.2 Proces en kader

Door in contact te treden met de belangrijkste vertegenwoordigers van alle operationele, functionele en strategische bedrijfsgebieden, worden risico’s geïdentificeerd en beoordeeld vanuit elk bedrijfsonderdeel en zijn leiderschapsteam. Daarnaast wordt een "top-down / outside-in" -beoordeling uitgevoerd om een holistisch risicoprofiel te voltooien.

Om de impact te maximaliseren, zijn toprisico’s verbonden met de strategische prioriteiten. Een goed begrip van zowel hoe het risico evolueert als hoe goed UCB is voorbereid om erop te reageren, wordt gecommuniceerd met en besproken met zowel ons Uitvoerend Comité als onze Raad van bestuur. De risico’s waarmee we geconfronteerd worden evolueren, dus is onze aanpak van het beheer van deze risico’s dynamisch, waardoor nieuwe of gewijzigde risico’s het hele jaar door kunnen worden beoordeeld en opnieuw beoordeeld.

Bestuur en toezicht

UCB blijft aantonen dat het zich inzet voor het beheren van onzekerheid door aan de top verantwoordelijkheid te creëren en het ondernemen van actie door de bedrijfsonderdelen te stimuleren. Elk toprisico is eigendom van een lid van het Uitvoerend Comité. Dat lid is verantwoordelijk voor het begrijpen van de aard van het risico, en het ons in staat stellen om het te beantwoorden.